1. Anasayfa
  2. Metaverse

Üzgünüm Mark, Metaverse Bizimdir

Üzgünüm Mark, Metaverse Bizimdir
Üzgünüm Mark, Metaverse Bizimdir
0

Metaverse Bizimdir. 28 Ekim 2021’de, The Facebook’un yaratıcısı ve tüm insanlığın efendisi olacak Mark Zuckerberg, on binlerce kişiden oluşan bir canlı yayın izleyicisine, şirketinin adının son 17 yılın en büyük isim değişikliğinden geçeceğini duyurdu.

Değişiklik hemen yürürlüğe girecekti. Şirket bundan böyle Meta olarak bilinecekti. Ekrandaki android’e göre, değişiklik şirket için yeni bir odağı temsil edecek, meta veriye odaklanacaktı.

Silikon vadisinden çıkan haberleri yakından takip edenler, Mark’ın yıllar önce VR dünyaları fikrine takıntılı hale geldiğini bilecek. Hemen düşüncesi Facebook’un olması gerektiğiydi ve yönetim kurulundaki çoğunluk pozisyonu göz önüne alındığında, birçok tek taraflı kararlarından birini verdi.

Kriptocast 15 – METAVERSE

Ama neden metaverse?

Metaverse terimi 1992’de Neal Stephenson’un Snow Crash adlı romanında ortaya çıktı ve bilimkurguda büyük ölçüde güçlü, monolitik bir şirketin veya hükümetin kontrolü altında var olan dijital bir dünyayı temsil etmek için kullanıldı. Bunun diğer iki önemli örneği Matrix’te ve daha yakın zamanda Ready Player One‘daydı.

Mark’ın megalomaniye yönelik eğilimleri göz önüne alındığında, kişi onun bu gelecek vizyonunun farkında olduğunu varsayar ve bunu memnuniyetle karşılar.

Ama esas olan… Demek istediğim… Mark ve diğer teknoloji devleri zamanlarını metaevrenin efendileri olmayı hayal ederek harcarlar, çevrelerinde, bizim belki de tamamen onların kendi tünel vizyonunun dışında, yeni bir tanım yazılmıştır.

Sandbox’a Girin

Benim bildiğim ve bir çoğunuzun bildiği kadarıyla metaverse tek bir şirketin malı değildir ve olmayacaktır. Blockchain teknolojisi dünyaya yayıldığı anda, hangi teknolojinin radikal bir şekilde değişebileceğine dair fikirlerimiz değişti. Yeni anlatılar inşa edilmeye başlandı.

Gücün ademi merkeziyetçiliği, dijital mülkün mülkiyeti, kapı bekçileri yok, derebeyler yok.

Üzgünüm, Mark.

Ve bu yeni blok zinciri dünyasında metaverse bir distopya değildir. Bu bir oyun alanı. Sen ne istersen o olur.

The Sandbox gibi sanal dünyalar, oyuncuların metaverse hakkında kendi vizyonlarını oluşturmalarına olanak tanır. Minecraft, Roller Coaster Tycoon ile Stardew Valley ile buluşuyor. Bu 3B merkezi olmayan oyun platformu, kullanıcıların karakterlerini kişiselleştirmelerine, çevrelerindeki dünyayı inşa etmelerine ve etraflarındaki geniş sanal alanı keşfetmelerine olanak tanır.

Ve dahası: Bulunan ve oluşturulan öğeler blok zincirinde tokenize edilir. Bilmeyenler için, Non-Fungible Tokens (veya kısaca NFT’ler) olarak bilinen bu teknoloji, kullanıcıların herhangi bir öğenin belirgin olarak tanınan sürümlerine sahip olmalarını sağlar.

Bu teknolojinin ne kadar radikal hale gelebileceğini göstermek için, seni üç vizyonla tanıştırmama izin ver.

Oyun Geçmişinin Hayaleti

Daha genç ve daha savunmasız yaşlarımda, Diablo’nun hayranlık uyandıran çok oyunculu çevrimiçi dünyasını deneyimledim. Giriş noktam, kendi bilgisayarımız olmadığı için bir arkadaşımın bilgisayarında oynadığım Diablo II’ydi. Diğer oyuncularla birlikte görev yapmak, altın ve eşya toplamak ve zaman zaman bu eşyaları başkalarıyla takas etmek benim için biraz yeni dinamiklerdi.

Bu oyunları oynarken öğrendiğim bir şey, ürün alıp satan tüm kullanıcı topluluklarının olduğudur. Bunu gerçek dünya itibari parayla yaptılar, çünkü Bitcoin bile var olmadan yıllar önceydi.

Sözde, Bitcoin var olduktan sonra bu teknoloji, benzer şekilde kullanıcıların eşya arayışında olduğu, takas ettiği ve hatta eşya almak için birbirlerini öldürdüğü MMORPG, World of Warcraft’ta hızla popüler hale geldi. Ancak modern sanal dünyalarda varlığını sürdüren bir sorun vardı.

Sizi başka bir rehberle tanıştırayım.

Oyunun Hayaleti Mevcut

David ve Goliath anlatısını bir kenara bırakırsak, Epic Games dünyanın en zengin oyun şirketidir ve bu zenginliği “oynaması ücretsiz” Fortnite oyununun yardımıyla sağlamlaştırmışlardır. Bu, kullanıcıların devasa dünyaları keşfedebilecekleri, zanaat yapabilecekleri ve sonuna kadar savaşabilecekleri eğlenceli bir oyun değil; bu bir oyun içi eşya otomatı.

Fortnite size sürekli olarak yeni bir şeyler satmak için tasarlanmıştır: karakter görünümleri, ifadeler, danslar, etiketler, planörler ve daha fazlası. Hepsi v-bucks adı verilen sanal paranın yardımıyla. Ancak kripto para biriminden farklı olarak, bu sanal dolarlar sizin gözetiminizde yaşamıyor. Ve NFT’lerin aksine, bu oyun içi öğeleri saklamak, hediye etmek, satmak veya takas etmek için sizin değildir.

Hayır, tıpkı Diablo ve önceki ve sonraki çevrimiçi dünyalar gibi, oyunda sahip olduğunuz şey, hizmet şartlarına tabi olarak şirketten ödünç alınmıştır.

Blizzard, Diablo’nun yeniden düzenlenmiş bir sürümünü yayınlamaya karar verdiğinde, oyunu tekrar satın almanız ve eşyalarınızı geri almanız gerekir. Epic, düzenli olarak güncellenen EULA’sını geçersiz kıldığınıza karar verdiğinde, yasaklanabilirsiniz ve öğeleriniz sonsuza kadar kaybolabilir. Ve belki de daha yaygın olarak, birisi çevrimiçi bir veri ihlali sırasında şifrenizi keşfedebilir, hesabınızı ve bununla birlikte öğelerinizi çalabilir.

Ama başka bir yol var.

Oyun Geleceğinin İki Vizyonu

Mark Zuckerberg‘in rüyalarında, metaverse onun yarattığı şey olacaktır. Kurallar ne olacak o kararlaştırır. Ve teşvik, elinde konsolide edilmiş sonsuz gelir ve sonsuz güç olacaktır.

Bu ürünlerin merkezi sürümlerini tanımlamak için metaverse, NFT ve kripto para birimi gibi teknoloji vızıltı sözcüklerini kullanarak açık bir dünya inşa ettiğini iddia edecek.

Takip ve manipülasyon, yıllar boyunca bildirilen birçok şirket içi sızıntıda gösterildiği gibi, Facebook’un iki gerçek ürünüdür. Bunu biliyorlar. Yapabileceklerinin sınırlarını zorlamak için psikologlar, reklam yöneticileri ve avukatlar tutarlar. Ahlakçıları kovuyorlar ve gözetim komitelerini dağıtıyorlar.

Hızlı hareket et ve insanlığı kır. Hızlı hareket edin ve meta veri deposunu yakalayın. Facebook’un sanal kampüsüne (ya da daha doğrusu… iç çek… Meta) grafiti ile yatırımcılarından övgü alan iki potansiyel slogan.

Metaverse Bizimdir, Ya da belki…

Başka bir dünya var olabilir. Kullanıcıların kendi dünyalarında hisse sahibi olabileceği bir platform. Yarattıkları şeylerin gerçek değeri olabilir. Jetonlar, oyun içi öğelerin sahipliğini temsil eder, kullanıcının kendi cüzdanında saklanır, takas edilir, hediye edilir veya kendi iradesiyle yakılır. Bu dünyaların yönetimi, sistemdeki katılımcıların aynı zamanda onu yönetenler olduğu bir DAO (Merkezi Olmayan Otonom Organizasyon) tarafından bile idare edilebilir. Ama bu başka bir günün hikayesi.

Bu olası gelecekte, The Sandbox gibi oyunlar normdur. Oyunculara ve yatırımcılara değer kazandırmak, ancak herhangi bir kuruluşa ve Mark Zuckerberg’e değil.

Orada, duvarlarla çevrili bahçesinde umutsuzca kontrolü yeniden ele almanın ve metaverse’yi kendi haline getirmenin yollarını ararken, hüsrana uğrayacak, hatta öfkelenecek ve yine de planındaki kritik kusuru asla fark etmeyebilir:

Metaverse asla onun olmayacak. Metaverse bizimdir.

Sağlanan bilgiler ticaret tavsiyesi değildir. Kripto RADAR, bu sayfada verilen bilgilere dayanarak yapılan yatırımlardan sorumlu değildir. Herhangi bir yatırım kararı vermeden önce, bağımsız bir araştırma ve nitelikli bir profesyonele danışmanızı ehemmiyetle tavsiye ederiz.

    Meta Guru. Metaverse, Meta Evren Hakkında Herşey.

    Yazarın Profili

    E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir