Metaverse Değer Zinciri – Trilyonlarca dolar: Özel sektör meta veriye bu kadar yatırım yapıyor.
Metaverse’in Yedi Katmanı: Deneyim, Keşif, Yaratıcı Ekonomi, Mekânsal Bilgi İşlem, Yerel Yönetim, İnsan Arayüzü, Altyapı
Bu makalede, insanların aradığı deneyimlerden bunu mümkün kılan teknolojilere kadar bu pazarın değer zincirinin bir tanımını sunuyorum. Daha da önemlisi, aynı zamanda bir reçete de sunuyorum – yaratıcılar tarafından desteklenen ve ademi merkeziyetçiliğe dayanan gelecekteki bir metaverse için bir vizyon. Şimdi yapılan yatırımlar ve alınan kararlar, bunun tezahür eden geleceği belirleyecek: geçimini sağlayan yaratıcılar tarafından desteklenen en geniş deneyim çeşitliliğini sunan bir gelecek mi yoksa bir sonraki kapı bekçileri ve kira alanlar tarafından tanımlanan bir gelecek.
Metaverse Değer Zinciri
Daha eşitlikçi pazar olan birincisine giden yolda olduğumuz için heyecanlıyım ve bunun devam edeceğini umuyorum. Meta verinin yedi katmanını keşfederken lütfen bana katılın:
Katman 1: Deneyim
Birçok insan metaverse’i bizi çevreleyen 3B uzay olarak düşünür. Ancak meta veri deposu 3B veya 2B veya hatta mutlaka grafiksel değildir; fiziksel uzayın, mesafenin ve nesnelerin amansız bir şekilde kaydileştirilmesiyle ilgilidir. Oyun konsollarımızdaki Fortnite, sanal gerçeklik kulaklıklarımızdaki Beat Saber ve bilgisayarlarımızdaki Roblox gibi 3D oyunları içerir. Ayrıca mutfağımızda Alexa, sanal ofislerimizde Zoom, telefonlarımızda Clubhouse ve ev spor salonlarımızda Peloton’u da içeriyor.
Fiziksel alan kaydileştirildiğinde ne olur? Eskiden kıt olan deneyimler çoğalabilir . Oyunlar bize ileriye giden yolu gösterir: Bir oyunda bir rock yıldızı, bir Jedi, bir yarış arabası sürücüsü veya hayal edebileceğiniz herhangi bir şey olmayı hayal edebilirsiniz. Bunu daha tanıdık deneyimlere uyguladığınızda neler olduğunu hayal edin. Örneğin, fiziksel mekandaki bir konser ön sırada sadece birkaç koltuk satabilir – ancak sanal bir konser, her bir bireyin etrafında, her zaman evdeki en iyi koltuğun keyfini çıkarabileceğiniz kişiselleştirilmiş bir varoluş düzlemi oluşturabilir.
Oyunlar, Fortnite, Roblox ve Rec Room’da zaten ortaya çıkmış olan müzik konserleri ve sürükleyici tiyatro gibi canlı eğlence tarafından bilgilendirilen daha fazla etkinliği içerecek şekilde gelişecek. Esports ve çevrimiçi topluluklar, sosyal eğlence ile güçlendirilecektir. Bu arada, seyahat, eğitim ve canlı performans gibi geleneksel endüstriler, oyun odaklı düşünme ve bolluğun sanal ekonomisi etrafında yeniden şekillenecek.
Burada değindiğim canlı olaylar, metaverse deneyimlerinin başka bir yönüne yol açıyor: içerik-topluluk kompleksi. Müşteriler bir zamanlar yalnızca içerik tüketicisiyken, şimdi aynı zamanda içerik oluşturucular ve içerik yükselticiler. Geçmişte, blog yorumları veya video yükleme gibi sıradan özelliklerden bahsederken “kullanıcı tarafından oluşturulan içerik” kavramı vardı. Artık içerik sadece insanlar tarafından üretilmiyor: ortaya çıkıyoretkileşimlerinden ve toplulukları içindeki konuşmaların özünü besler. İçerik, içeriği doğurur: içerik, olaylar ve sosyal etkileşimden oluşan sanal bir çark. Gelecekte “daldırma” hakkında konuştuğumuzda, yalnızca grafiksel bir alana veya bir hikaye dünyasına dalmaya değil, aynı zamanda sosyal dalmaya ve bunun etkileşimi nasıl ateşlediğine ve içeriği nasıl harekete geçirdiğine de değineceğiz.
2. Katman: Keşif
Keşif katmanı, insanları yeni deneyimlerle tanıştıran itme ve çekme ile ilgilidir. Bu geniş bir ekosistemdir ve dünyanın en büyüklerinden bazıları da dahil olmak üzere birçok işletme için en kazançlı olanlardan biridir. Genel olarak konuşursak, çoğu keşif sistemi ya gelen (kişi aktif olarak bir deneyim hakkında bilgi arıyor) ya da giden (katılmış olsa bile kişi tarafından özel olarak talep edilmeyen pazarlama) olarak sınıflandırılabilir .
Gelen:
- Gerçek zamanlı varlık
- Topluluk odaklı içerik
- N arkadaşınız App’i beğendi
- Uygulama mağazaları (incelemeler, derecelendirme sistemleri ve sınıflandırma/etiketleme ile birlikte)
- Küratörlük – mağazalarda, lezzet yaratıcılarında ve “etkileyicilerde” öne çıkan uygulama listeleri aracılığıyla
- Arama motorları
- kazanılan medya
Giden:
- Görüntülü reklamcılık
- Spam (e-posta, LinkedIn, Anlaşmazlık)
- Bildirimler
Yukarıdakilerin çoğu bu noktada internet kullanıcılarına tanıdık geliyor, bu yüzden burada meta veri deposunda önemi artacak olan keşif yönlerine odaklanacağım.
Birincisi, topluluk odaklı içerik , çoğu pazarlama biçiminden çok daha uygun maliyetli bir keşif aracıdır. İnsanlar içeriği veya katıldıkları etkinliklerle gerçekten ilgilendiklerinde, haberi yayarlar. İçeriğin kendisinin daha meta veri ortamları bağlamında değiş tokuş edilmesi, ticareti ve paylaşımı kolaylaştıkça, içeriğin kendisi de bir pazarlama varlığı haline gelecektir. Halihazırda ortaya çıkmış bir örnek, NFT’lerdir : onları sevin ya da onlardan nefret edin, temel avantajlarından ikisi, merkezi olmayan borsalara sağlanabilmelerinin göreli kolaylığı ve daha doğrudan yaratıcı-topluluk etkileşimini destekleyen ekonomidir. İçerik pazaryerleri, bir keşif aracı olarak uygulama pazaryerlerine alternatif olacak.
Belirli bir topluluk yüzeye çıkma biçimi gerçek zamanlı varlık özellikleri. İnsanların nelerden hoşlandığına odaklanmak yerine, bu insanların gerçekte ne yaptıklarıyla ilgilidir.şu anda. Bu, değerin çoğunun paylaşılan deneyimler yoluyla arkadaşlarla etkileşimden geleceği bir meta veri deposunda oldukça önemlidir.
Belirli oyunlar için çeşitli duvarlarla çevrili bahçeler, gerçek zamanlı varlığı iyi bir şekilde kullanır: Steam, Battle.net, Xbox veya PlayStation’da oturum açarsanız, arkadaşlarınızın o anda hangi oyunları oynadığını görürsünüz. Oyunların dışında, Clubhouse bu yapının gücünü gösterir: Hangi odaya katılacağınıza karar vermek, büyük ölçüde, takip ettiğiniz kişilerden oluşan küratörlüğünüze yöneliktir.
Tıpkı fiziksel gerçekliği kaydileştirdiğimiz gibi, metaverse de sosyal yapıları dijitalleştiriyor. İnternetin daha önceki aşamaları, sosyal medyanın birkaç monolitik sağlayıcı etrafında “yapışkanlığı” ile tanımlanırken, merkezi olmayan bir kimlik ekosistemi, gücü sosyal grupların kendilerine doğru kaydırabilir ve onların kolektif deneyimler arasında sorunsuz hareket etmelerine izin verebilir. Kulüpler Clubhouse’da ortaya çıkar ve Rec Room’da bir parti planlar ; loncalar oyunlar arasında hareket eder; Roblox’taki deneyimler arasında bir arkadaş çevresi atlar. Bu, içerik-topluluk kompleksinin pazarlamadaki anlamıdır.
Meta veri deposundaki çok sayıda etkinliği kapsayan gerçek zamanlı varlık algılama, içerik oluşturucular için en büyük keşif fırsatlarından biridir. Discord, farklı oyun ortamlarında çalışan bir varlık algılama SDK’sına sahiptir; bu (veya buna benzer bir şey) daha yaygın bir şekilde benimsenip daha görünür bir şekilde ortaya çıktığında, asenkron “sosyal ağdan” gerçek zamanlı “sosyal aktiviteye” giderek daha fazla geçeceğiz. Topluluk liderlerine, insanların gerçekten katılmak istedikleri etkinlikleri başlatmaları için araçlar sağlayan deneyimler yol gösterecektir.
Katman 3: İçerik Oluşturucu Ekonomisi
Meta veri deposu deneyimleri giderek daha sürükleyici, sosyal ve gerçek zamanlı hale gelmekle kalmıyor, aynı zamanda onları oluşturan yaratıcıların sayısı da katlanarak artıyor. Bu katman, içerik oluşturucuların insanların keyif aldığı deneyimleri oluşturmak için günlük olarak kullandığı tüm teknolojileri içerir.
İster meta veri deposunda, oyunlarda, web geliştirmede veya e-ticarette olsun, önceki içerik oluşturucu ekonomileri tutarlı kalıplarda gelişti:
Pioneer Era: Belirli bir teknoloji için deneyim yaratan ilk kişilerin elinde hiçbir araç yok, bu yüzden her şeyi sıfırdan inşa ediyorlar. İlk web siteleri doğrudan HTML’de kodlandı; insanlar e-ticaret siteleri için kendi alışveriş sepetlerini uygulamaya koydular; programcılar oyunlar için doğrudan grafik donanımına yazdılar.
Mühendislik Çağı: Yaratıcı bir pazardaki erken başarılardan sonra, ekiplerdeki insan sayısında bir patlama olur. Sıfırdan oluşturma genellikle ihtiyaçları karşılamak için çok yavaş ve pahalıdır ve iş akışı daha karmaşık hale gelir. Bir pazardaki en eski takımlar, aşırı yüklenmiş mühendisleri, onlara zaman kazandırmak için SDK’lar ve ara katman yazılımları sağlayarak rahatlatma eğilimindedir. Örneğin, Ruby on Rails (çok sayıda başka uygulama sunucusu yığınıyla birlikte), geliştiricilerin veriye dayalı web siteleri oluşturmasını kolaylaştırdı. Oyunlarda, OpenGL ve DirectX gibi grafik kitaplıkları, programcılara çok düşük seviyeli kodlama bilmeden 3D grafikler oluşturma yeteneği sağlamak için geldi.
Creator Era: Sonuçta, tasarımcılar ve yaratıcılar kodlama darboğazlarının kendilerini yavaşlatmasını istemiyorlar ve kodlayıcılar yeteneklerini bir projenin benzersiz yönlerine eklemeyi tercih ediyor. Bu dönem, yaratıcıların sayısında çarpıcı ve üstel bir artışla tanımlanır. İçerik oluşturucular, geliştirmeyi aşağıdan yukarıya, kod merkezli bir süreçten yukarıdan aşağıya, yaratıcı merkezli bir sürece yeniden yönlendiren araçlar, şablonlar ve içerik pazarları kazanır.
Bugün Shopify’da tek bir kod satırı bilmeden dakikalar içinde bir e-ticaret sitesi açabilirsiniz. Web siteleri Wix veya Squarespace’de oluşturulabilir ve bakımı yapılabilir. 3D grafik deneyimleri, Unity ve Unreal gibi oyun motorlarında, stüdyo ortamlarında görsel arayüzler kullanılarak, alt düzey işleme API’lerine hiç dokunmadan oluşturulabilir.
Meta veri tabanındaki deneyimler giderek daha canlı, sosyal olacak ve sürekli güncellenecektir. Şimdiye kadar, meta veri tabanındaki yaratıcı tarafından yönlendirilen deneyimler, Roblox, Rec Room ve Manticore gibi merkezi olarak yönetilen platformlara odaklandı – burada tam bir entegre araç, keşif, sosyal ağ ve para kazanma işlevleri paketi eşi görülmemiş sayıda insanı güçlendirdi. başkaları için zanaat deneyimleri. Beamable’daki vizyonumuz, bağımsız içerik oluşturucuları aynı yeteneklerle, ancak merkezi olmayan ve açık bir şekilde donatmaktır.
Katman 4: Mekansal Hesaplama
Mekansal hesaplama, fiziksel ve ideal dünyalar arasındaki engelleri aşındıran hibrit gerçek/sanal hesaplama önerir. … Mümkün olan her yerde makinenin boşluktaki ve makinedeki boşluğun birbirine geçmesine izin verilmelidir. Bazen bu, bilgisayara alan getirmek anlamına gelir, bazen bu, nesnelere hesaplama enjekte etmek anlamına gelir. Çoğunlukla, ekran ve klavyenin geleneksel sınırlarını, oraya takılmadan ve arayüz veya uysal simülasyonda erimeden zorlayan sistemler tasarlamak anlamına gelir.
Uzamsal bilgi işlem, 3B alanlara girmemizi ve bunları manipüle etmemizi ve gerçek dünyayı daha fazla bilgi ve deneyimle büyütmemizi sağlayan geniş bir teknoloji kategorisine dönüştü. Aşağıdaki İnsan Arayüzü bölümünde detaylandırdığım, uzamsal hesaplama yazılımını etkinleştiren donanım katmanından ayırıyorum. Yazılımın önemli yönleri için bu şunları içerir:
- Geometri ve animasyonu görüntülemek için 3D motorlar (Unity ve Unreal)
- İç ve dış dünyayı haritalama ve yorumlama — jeo – uzamsal haritalama ve nesne tanıma
- Ses ve jest tanıma
- Cihazlardan veri entegrasyonu ( Nesnelerin İnterneti ) ve insanlardan biyometri
- Eşzamanlı bilgi akışlarını ve analizini desteklemek için yeni nesil kullanıcı arayüzleri
Katman 5: Yerel Yönetim
Meta veri deposunun ideal yapısı, tek bir varlık tarafından kontrol edildiği Ready Player One’ın OASIS’inin tersidir . Seçenekler en üst düzeye çıkarıldığında ve sistemler birlikte çalışabilir olduğunda ve yaratıcıların kendi verileri ve yarattıkları üzerinde egemen olduğu rekabetçi pazarlarda oluşturulduğunda, deneme ve büyüme çarpıcı biçimde artar.
Merkezi olmayanlaştırmanın en basit örneği, bireysel IP adreslerini adlarla eşleştiren ve sizi her çevrimiçi bir yere gitmek istediğinizde bir sayı girmek zorunda kalmadan kurtaran Alan Adı Sistemidir (DNS).
Dağıtılmış bilgi işlem ve mikro hizmetler , geliştiricilerin arka uç yetenekleri oluşturmaya veya entegre etmeye odaklanmaya gerek kalmadan ticaret sistemlerinden özel yapay zekaya ve çeşitli oyun sistemlerine kadar her şeyi çevrimiçi yeteneklerden yararlanmaları için ölçeklenebilir bir ekosistem sağlar.
Yazılım, kendi kendine egemen kimlik ve içerik ve para birimlerini ayrıştırmanın ve birleştirmenin yeni yolları arasında değer alışverişini sağlayan blok zinciri teknolojisi, ademi merkeziyetçiliğin büyük bir parçasıdır. Finansal varlıkları merkezi kontrol ve gözetimden kurtaran bu yenilik alanına Web3 adı verilir ve merkezi olmayan finans (DeFi) içinde , yeni uygulamalar oluşturmak için finansal legoları birbirine bağlamanın örneklerini zaten görüyoruz. NFT’lerin ve oyunların gerektirdiği mikroişlemler için optimize edilmiş blok zincirlerin ve metaverse deneyimlerinin ortaya çıkmasıyla birlikte, merkezi olmayan pazarlar ve oyun varlıkları için uygulamalar etrafında bir yenilik dalgası göreceğiz.
“Uzak uç” bilgi işlem, tüm işlerimizi cihazlarımıza yüklemeden düşük gecikme süresinde güçlü uygulamalar sağlamak için bulutu evlerimize, hatta araçlarımıza yaklaştıracak. Bilgi işlem gücü, daha çok bir şebekedeki (elektrikten farklı olmayan) bir yardımcı programa ve bir veri merkezine daha az benzeyecektir.
Katman 6: İnsan Arayüzü
Bilgisayar cihazları bedenlerimize yaklaşıyor ve bizi siborglara dönüştürüyor.
Akıllı telefonlar artık telefon değil. Önceden yüklenmiş bir telefon uygulamasına sahip olan, son derece taşınabilir, her zaman bağlı ve güçlü bilgisayarlardır. Sadece daha güçlü hale geliyorlar; ve daha fazla minyatürleştirme, doğru sensörler, yerleşik yapay zeka teknolojisi ve güçlü uç bilgi işlem sistemlerine düşük gecikmeli erişim ile meta veri deposundan giderek daha fazla uygulama ve deneyim alacaklar.
Oculus Quest, esasen bir VR cihazına dönüştürülmüş bir akıllı telefon; bu bağlanma, bize geleceğin nereye gittiğine dair bir fikir veriyor.
Birkaç yıl içinde Quest 2, onlarca yıllık mobil tuğla telefonu anımsatacak; çok yakında AR ve VR uygulamalarıyla birlikte bir akıllı telefonun tüm işlevlerini yerine getirebilen akıllı gözlüklerimiz olacak .
Akıllı gözlüklerin ötesinde, bizi makinelerimize daha da yakınlaştırmanın yeni yollarını deneyen büyüyen bir endüstri var:
- Moda ve giyime entegre edilmiş 3D baskılı giyilebilir cihazlar
- Minyatür biyosensörler, hatta bazıları cilt üzerine basılmış
- Belki tüketici sinirsel arayüzleri bile ?
Katman 7: Altyapı
Altyapı katmanı, cihazlarımızı etkinleştiren, onları ağa bağlayan ve içerik sağlayan teknolojiyi içerir.
5G ağları, ağ çekişmesini ve gecikmeyi azaltırken bant genişliğini önemli ölçüde artıracaktır. 6G, hızları bir başka büyüklük sırasına göre artıracak.
Yeni nesil mobil cihazların, akıllı gözlüklerin ve giyilebilir cihazların gerektirdiği bağımsız işlevsellik, yüksek performans ve minyatürleştirmeyi sağlamak, giderek daha güçlü ve daha küçük donanımlar gerektirecek: yakında 3nm süreçlerine ve ötesine düşen yarı iletkenler ; küçük sensörleri etkinleştiren mikroelektromekanik sistemler (MEMS) ; ve kompakt, uzun ömürlü piller .
İnternet 3.0
Metaverse sadece Metaverse değildir. İnternetin yeni nesli: bir çoklu evren. Bu alandaki bol maceralar hem sosyal hem de grafiksel olarak bizi çevreleyecek.
Meta veri tabanında birçok tescilli (ve çok eğlenceli) tema parkı olacak olsa da, İsviçre’deki fırsat beni daha da heyecanlandırıyor: ademi merkeziyetçilik yoluyla sağlanan sağlam bir yaratıcı ekonomi tarafından desteklenen bir meta veri deposu.
Metaverse oldukça derin bir derya, bu alanda çokça içeriği sizlerle paylaşan Kripto RADAR Sosyal Medya Hesaplarını mutlaka TAKİP EDİN!
Kripto Cast | LinkedIN | Instagram | Twitter | Facebook | Telegram
Metaverse konusunda muhteşem bir seri paylaştınız, yüzlerce kez teşekkür ederim. Artık bir BTC Bağış Kutusu mu açsanız, içimizden geliyor :)
Metaverse derin bir dehliz. Her paragrafı ilgiyle ve heyecanla okudum. Veri tabanları internet ağı akıllı telefonlar… Makalede de belirtildiği gibi Metaverse internetin yeni nesli. Bizimde değerli makaleniz sayesinde ayrıntılı bilgilerimiz oldu. Degisime ve değişmeye devam tekrar tekrar tesekkur ederim…